İnsan kaynakları literatürü, belirli yıllar arasında doğanları gruplandırarak bunları X, Y, Z kuşakları olarak adlandırmış durumda.

İkinci Dünya Savaşı sonu ile 1960’ların başı arasında doğanlara Sandviç Kuşağı, 1960’ların başından 1980’e kadar olan arada doğanlara X Kuşağı, 1980’lerin başından 2000’e kadar olan arada doğanlara Y Kuşağı ve 2000 ile 2012 arasında doğanlara da Z Kuşağı deniyor.

Sandviç Kuşağı, aynı evde önce çocuklarına, sonra yaşlanan ana-babalarına bakan, dünyanın insan hakları hareketlerini, radyonun altın çağını yaşadığı, sadakat duygularının yüksek olduğu, kanaatkar, aynı yerde uzun süre çalışan, teknolojinin kimine yakın kimine uzak oldu, babaları gibi otoriteye saygılı olarak tanımlanıyor.

X Kuşağı, teknolojiye adapte olmakta ciddi sorunlar yaşayan, değişimi kabul etmekte zorlanan, kurallara uyumlu, belirli bir disiplin çerçevesi içerisinde yetişmiş, sabırlı ve otoriteye saygılı, belirli çalışma süresinden sonra kademe atlayabileceklerine inanan ve sabırlı, daha keyifli yaşamak için çalışan, merdaneli çamaşır makinesi, transistörlü radyo, bantlı teyp, pikap gibi icatlara ve buluşlara şahitlik edenler olarak tanımlanıyor.

Y Kuşağı ise hiyerarşi içerisinde çalışmayı sevmeyen, iş hayatına atılır atılmaz kendi işinin patronu olmayı isteyen ve para harcamak için çalışan, iletişim ve medya teknolojileri ile dijital teknolojileri genellikle daha yoğun kullanan, gençler arasındaki işsizlik düzeyinin çok artmasına yol açan 2008 Ekonomik Krizi’nin etkisinde kalan, sadakat duyguları az olan, narsist, bireyci ve girişimciler olarak tanımlanıyor.

Z Kuşağına gelince, onlar da, milenyum kuşağı veya internet kuşağı olarak adlandırılırken, markalara ve ürünlere sadakatleri çok düşük olan, çabuk tüketen bir nesil olarak tanımlanıyor.

İşte yaşları, bu yıl itibariyle 18 ile 38 arasında değişen Y Kuşağı üzerinde yapılan bir araştırmanın sonuçları, bu kuşağın işletmelere olan güveninin ciddi şekilde sarsıldığını ve Endüstri 4.0’a kendilerini hazır hissetmediklerini ortaya koyuyor.

Araştırmaya katılan ve hali hazırda çalışan Y kuşağı temsilcilerinin sadece yüzde 44’ü; Türkiye’den de yüzde 27’lik bir kısmı iş liderlerinin topluma pozitif etkileri olduğunu belirtiyor. Olumsuz görünen bu tabloya rağmen katılımcıların yüzde 75’lik bir kısmı ekonomik, çevresel ve sosyal sorunların çözümü için yine de çokuluslu şirketlerin bir potansiyel taşıdıklarını ifade ediyor. Tüm bu bulgular, işletmelerin yeni iş kolları yaratmak ve kar elde etmenin ötesinde, toplumsal meselelerle de iç içe olmak zorunda olduklarına işaret ediyor.

Rapora göre Y ve Z kuşakları Endüstri 4.0’ın çalışma alanlarını şekillendirme ve çalışanları sıkıcı ve rutin işlerden kurtararak, daha yaratıcı alanlara odaklanmalarını sağlama potansiyelinin son derece farkındalar ancak, artan etkileri konusunda da endişeliler.

Çalışan Y kuşağının yüzde 17’si, Endüstri 4.0 uygulamalarının işlerini elinden alacağını düşünüyor. Türkiye’de ise bu endişe daha yoğun. Türkiye’den ankete katılan Y kuşağı temsilcilerinin yüzde 26’sı Endüstri 4.0 ile işlerinin tehdit altında olduğunu hissediyor.

Endüstri 4.0 konusunda kendisini hazır hissedenlerin oranı ise son derece düşük. Ankete katılan her 10 Y ve Z kuşağı temsilcisinden sadece 3’ü işlerinde başarılı olmak için gerekli Endüstri 4.0 yetkinliklerine sahip olduğunu düşünüyor.

Bu da gösteriyor ki, kuşaklar arası farklı bakış açıları ve beklentilerin etkisiyle birçok çağdaş otomasyon sistemini, veri alışverişlerini ve üretim teknolojilerini içeren, nesnelerin interneti, internetin hizmetleri ve siber-fiziksel sistemlerden oluşan bir değerler bütünü durumundaki Endüstri 4.0’a uzağız.

Belki de şimdilik, ama gelecek kuşakların işi daha zor gözüküyor…

Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner27

banner37