Hava Durumu

Yeşilçam filmlerini neden seviyoruz ?

Yazının Giriş Tarihi: 23.12.2017 13:22
Yazının Güncellenme Tarihi: 23.12.2017 13:22
 Tv'de ilgimi çeken bir film bulamadığım zaman veya moralim bozuk olduğu zamanlarda  tv'de zap yaparım,  kanalları gezerken muhakkak bir  Yeşilçam klasiğine denk gelirim. Şanslıysam ya Kemal Sunal'ın oynadığı "Çöpçüler Kralı"  ya da  "Hababam Sınıfı" serisinden Şener Şen'in badi ekrem'e denk gelir ve moralim yerine gelir neşelenirim. Hele, "Neşeli Günler" filmindeki , Münir Ozkul ile Adile Naşit'in turşu kavgası resmen bir efsane, Türk sinema tarihinin en eğlenceli sahnelerinden biri.

Yıllar değil eminim asırlar geçse de Türk sinema tarihinin kült filmleri olacak bu filmler. Hepimiz muhakkak bu filmleri izlemiştir. Adını bile unuttuğum ama replikleri hatırladığım böyle çok film var.

Neden bu filmlerin müptelası olduk? bu konuya girmeden önce bu filmleri kimler çekmiş önce o konuya girelim.  

Türk sinema tarihinin bu unutulmaz filmleri, yeşilçamın altın yönetmenleri çekti. Kim bunlar;

Atıf Yılmaz, Orhan Aksoy, Erten Eğilmez, Natuk Baytan, Metin Erksan, Halit Refiğ ve Ömer Lütfü Akad'dır. Oyuncuları saymayacağım zaten hepimiz onların adlarını  biliyoruz.

İki kalabalık ailenin birleşmesini konu alan ve her seyredişimde neşelendiğim ya da neşelendiğimiz "Neşeli Günler" filminin yönetmeni  Orhan Aksoy'dur. Bursa doğumlu yönetmen ; Gülşah, Evcilik Oyunu, Ah nerede vah nerede, Hayat Bayram Olsa, Vurun Kahpeye,  Kezban Paris'te adlarını sayabildiğim ve daha adını sayamadığım 93 adet film çekmiş her filmi birer kült film olmuş, 54 filmin senaryosunu yazmış bir ölümsüz yönetmendir.

Sonra Atıf Yılmaz, 120 adet film yapmış, Kadının Adı yok, Asiye Nasıl Kurtulur, Talihli Amele, Salako, Ayşecik Şeytan Çekici, Hıçkırık, Eğreti Gelin, Keşanlı Ali Destanı ve benim favori filmim "Selvi Boylum, Al yazmalım"

Erten Eğilmez, her filmi birer kült sinema filmi olmuş bir yönetmen, 44 film çekmiş hala hepsi tv'ler seyrediliyor.Hababam Sınıfı, Sefil Bilo, Süt Kardeşler, Salak Milyoner, Mavi Boncuk, Yalancı Yarim, Senede Bir Gün, Beyoğlu Güzeli, Sev Kardeşim, Sevemez Kimse Seni, İngiliz Kemal, Bir Millet Uyanıyor, Kart Horoz, Salako, Çöpçüler Kralı.

Natuk Baytan, adı yabancı gelebilir ama Manisa doğumlu yönetmenin filmlerini hepimiz biliriz.

Gerzek Şaban, Sakar Şakir, Korkusuz Korkak, Soysuzlar, Kara Murat ve Battal Gazi filmleri ve yönetmen  oyuncuları ise ; Kemal Sunal ve Cüneyt Arkın Filmlerinde rol almış.

Metin Erksan, 1964 yılında "Susuz Yaz" filmi ile Berlin film festivalinde ödül almış, kendine özel bir sinema dili olan yönetmen, 41 film çekmiş ve bu filmlerin 32 tanesinin senaryosunu kendi yazmış başarılı bir yönetmendir. Filmlerinden bahsedeyim, Susuz yaz, Şöfor Nebahat, Yılanların Öcü, Dağlar kızı Reyhan, Keloğlan'la Bal Kız, Makber, Cingöz Recai, Ölmüş bir Kadının Evrakı Metrukesı. 

Halit Refiğ büyük yönetmen Atıf Yılmaz'ın öğrencisi 61 film yaptı klasikleşen filmlerine gelince; Teyzem, Leyla ile Mecnun, Yorgun Savaşçı, Vurun Kahpeye bazıları günümüzde tekrar tekrar çekilen "Aşk-ı Memnu" adlı diziyi ilk çeken yönetmendir.

Bence bu altın sinema yıllarının ustasız ustası, Lütfü Ömer Akad'ın büyük filmlerinden bahsedelim. Cilalı İbo, Görünmeyen Adam İstanbul'da, İngiliz Kemal Lawrence, Lüküs Hayat, Vurun Kahpeye  ve  Üç tekerlekli Bisiklet  filmlerinden bazıları, Akad 71 adet film çekti.

Altın yönetmenlerin filmleri hala tv'lerde gösterilmekte ve tekrar tekrar izlemekten zevk aldığımı ya da aldığımız filmler.

Gelelim bu filmlerin tekrar tekrar izlenme sebeplerine, benim tespitlerime göre; Başta en küçük repliği olan figuran bile tiyatro da uzun yol kat etmiş oyuncular. Filmlerde oynayan oyuncuların hepsinin tiyatro kökenli olması büyük etken.

Şimdi ki gibi  ekonomik destekler olmadığı için, filminlerin  özerkliği, serbestliğine karışan yoktu ve moral pompalayan filmlerdi.Turgut Özakman'ın kitabında dediğini yabana atamıyacağım. Akman'a göre: " bu filmler herkesin 7'den 77 yaşına kadar ve herkesimden toplum grubunda hitap eden anlayabileceği bir dilde yazılmış hikayelerdir."

Bu filmler, acının ve hüznün yoğun olduğu o yıllarda, üzmek yerine güldürmeyi seçmiş filmlerdir.

Yoksa nasıl defalarca izler ve o espirilere her defasında gülerdik. İyi seyirler

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.