Hava Durumu

Başkanlık sistemi

Yazının Giriş Tarihi: 15.05.2016 18:50
Yazının Güncellenme Tarihi: 15.05.2016 18:50

Şüphesiz başkanlık sistemi, özünü demokrasiye dayandırdığı zaman demokratik şekilde yürütülebilmektedir. Bu sistem, özellikle kararların daha hızlı alınmasını sağlayabilmektedir. Birçok açıdan ülkemizde başkanlık sisteminin olması, ülke menfaatlerine bir durumdur. Ancak, demokratik başkanlık sistemi, demokratik temeller tam olarak oturtulmasının ardından ele alınabilecek bir sistemdir.

Başkanlık sistemi devletlerce güçlü bir bürokratik temelle hareket ettiği zaman etkili ve verimli olabilmektedir. Bahsettiğimiz bürokratik temel, devlet ve siyasallaşma kavramlarını teori ve pratikte mevcut alandaki ayırımını sağlıklı şekilde uygulayan bir bürokratik yapı ile mümkün olacaktır. Mevcut durumda maalesef birçok bürokratın bu bakış açısını sergilemediğini açık şekilde görmekteyiz.

Başkanlık sisteminin bir başka can alıcı noktası, hukuk sistemidir.  Her alanda büyük önem taşıyan hukuk sistemi, başkanlık sisteminin temel noktalarındandır. Mevcut durumda hukuk sistemimizin demokratik başkanlık sistemine hazır olmadığı açıkça görülebilmektedir. Hakim ve savcı kararlarının yargı bağımsızlığından uzak bir özellik taşıması, özellikle, son yıllarda haksız yargılamaların meydana geldiğinin ortaya çıkması, hukuk sistemimizin demokratik başkanlık sistemine hazır olmadığını açık şekilde göstermektedir. Günümüzde aldığı kararlar nedeniyle yargılanan hakim ve savcıların olduğu, bazı hakim ve savcıların yargılanmaktan kaçmak için yurtdışına çıkmaları bu durumu açık şekilde göstermektedir.

Başkanlık sistemine hazır olmadığımızın en büyük örneği, paralel yapı operasyonlarıdır. Bürokratik yapımız ve yargı sistemimizin dışarıdan alınan kararları devlet kararı ya da hukuksal bir karar gibi eyleme döküldüğünü, yapılan paralel yapı operasyonları ile net bir şekilde gördük. Bu operasyonların hemen ardından sağlıklı bir yapıyı bir devletin oluşturamayacağı aşikar bir durumdur.

Bunun yanında, demokratik başkanlık sistemi konusunda bir başka önemli hususa dikkat çekmek gerekmektedir. O hususta, seçimle iş başına gelmiş bir cumhurbaşkanının varlığıdır. Cumhurbaşkanının seçimle iş başına gelmiş olması, halkın başkanlık sistemini istediğini göstermemektedir. Halk cumhurbaşkanını seçerken, cumhurbaşkanının yasada yer alan sınırlar içinde davranması için böyle bir tercihte bulunmuştur. Özellikle son dönem tartışmalarda, geçmişte bir çok yönden örneği görülmemiş biçimde belirli siyasi partilerin iç işlerine müdahale ettiği iddiası oldukça vahim bir iddiadır.

Başbakanın görevi bırakıyor olması ve görevi bırakma şekli sistemimizde bir şeylerin yanlış olduğunu elbette göstermektedir. Ancak bunun sebebinin sistemin tıkanması olarak yorumlanması oldukça cahil bir yaklaşım olacaktır. Herkesin hukuk temelinde hareket etmesi ve hukukun özünü benimseyerek eylemlerini gerçekleştirmesi, sistemdeki tıkanıklığı açmak için kısa vadede oldukça yeterlidir. Ülkede fiili başkanlık sisteminin başladığına ilişkin açıklamaların, hukuksal zeminde ne derece karşılık bulduğu iyi şekilde incelenmelidir.

Sonuç olarak, günümüzde başkanlık sistemini uygulayan devlet yapılarının bu sisteme geçiş süreçleri çok iyi bir şekilde incelenmelidir. Ülkemizde demokratik bir başkanlık sistemi oluşturmak şüphesiz çok önemlidir. Ancak, bunun için öncelikle denetleyici hukuksal zeminler güçlendirilmeli ve demokratik başkanlık sisteminin ruhuna uygun bir anlayış kamuda yaygınlaştırılmalıdır.

 

 

 

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.